Producenci

Między folklorem a folkiem. Muzyczna konstrukcja nowych tradycji we współczesnej Polsce - Marta Trębaczewska (ebook)

Dostępność: produkt cyfrowy (e-book) na stronie dostawcy
Cena: 12,00 zł

Cena regularna:

12.00
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Ocena: 0
Kod produktu: e_0j6h
Pin It

Opis

KUP TERAZ!

Autorka przedstawia w perspektywie socjologicznej pracę wykonywaną przez muzyków nad tradycją muzyczną w różnych miejscach Polski jako proces dowartościowania swojej "małej ojczyzny" w rywalizacji o uznanie w ramach globalnej fusion międzykulturowej. "Nowa tradycja" była kiedyś oksymoronem, dzisiaj wyraża twórcze ambicje zmierzającego do tworzenia tego, co nowe, ze starych elementów kuchni, stroju i, oczywiście, muzyki. Książka dotyczy konstrukcji tradycji muzycznej. Herder i romantycy wynieśli na piedestał kulturę ludową, doszukując się w niej wiecznych wartości przeciwstawianych coraz szybszym zmianom w kulturze uprzemysławiającego się Zachodu. Socjologia przypomina jednak, że tradycja nie jest odwieczna. Na przykład blues powstał dopiero pod koniec XIX wieku (i grano go wtedy na skrzypcach). Ma swoją historię i zmienia się też muzyka podhalańska, o czym świadczy m.in. spór o to, na ile w jej ramach ogólnych pozostają Trebunie Tutki. Na naszych oczach rozwija się muzyka kaszubska.

Spis treści
SŁOWO OD AUTORKI .............................................................. 7
WSTĘP
TRADYCJA MUZYCZNA JAKO KONSTRUKCJA KULTUROWA ...... 11
1. Tradycja w muzyce ................................................................................. 11
2. Konstrukcjonizm – metoda interpretacji ............................................ 18
3. Metodologia badań własnych ............................................................... 41
3.1. Przedmiot i cel badań ................................................................ 41
3.2. Charakterystyka metod i technik badawczych ....................... 41
3.2.1. Wywiad ............................................................................. 44
3.2.2. Obserwacja ...................................................................... 47
3.2.3. Analiza dokumentów ...................................................... 50
3.3. Opis terenu badań ....................................................................... 50
3.3.1. Mazowsze ........................................................................... 51
3.3.2. Kaszuby ............................................................................. 51
3.3.3. „Małopolska śląska” ......................................................... 53
3.3.4. Podhale .............................................................................. 56
4. Nowa tradycja w muzyce? ..................................................................... 58
CZĘŚĆ I
WSPÓŁCZESNA FOLKKULTURA MUZYCZNA W POLSCE ............... 67
1. Folklor, factlore, fakelore, folkloryzm, folk… Problematyka
terminologiczna ................................................................................... 69
2. Folkloryzm w Polsce .............................................................................. 77
2.1. Nurt purystyczny ........................................................................ 77
2.2. Nurt postępowy ........................................................................... 89
2.2.1. Wiejskie kapele i zespoły śpiewacze ............................. 90
2.2.2. Zespoły pieśni i tańca ..................................................... 93
2.2.3. Festiwale .......................................................................... 99
2.2.4. Muzyka folkowa .............................................................. 107
2.3. Stylizacje wysokoartystyczne ................................................... 118
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
64216783554149
64216783554149
6 Spis treści
CZĘŚĆ II
WSPÓŁCZESNE PONADREGIONALNE FORMY
MUZYKI LUDOWEJ .................................................................................. 123
1. Muzyka ludowa w społeczeństwie ....................................................... 125
1.1. Podstawowe funkcje folkloru muzycznego
w społeczeństwie ........................................................................ 125
1.2. Cechy muzyki ludowej ................................................................. 137
1.3. Współczesne formy muzyczne o cechach i funkcjach
muzyki ludowej ........................................................................... 144
2. Muzyka lekka, łatwa i przyjemna ........................................................ 149
2.1. Muzyka biesiadna ....................................................................... 149
2.2. Muzyka chodnikowa, czyli disco polo ....................................... 153
2.3. Folklor miejski – muzyka uliczna i podwórkowa ..................... 161
3. Hip hop .................................................................................................... 166
3.1. Hip hop – muzyka czy styl życia? .............................................. 166
3.2. Historia powstania hip hopu ..................................................... 176
3.3. Hip hop polo ................................................................................ 179
CZĘŚĆ III
FUNKCJONOWANIE LOKALNYCH TRADYCJI MUZYCZNYCH
W POSZCZEGÓLNYCH REGIONACH POLSKI ...................................... 181
1. Mazowsze ................................................................................................. 183
2. Kaszuby .................................................................................................... 202
3. „Małopolska śląska” ............................................................................... 232
4. Podhale ..................................................................................................... 253
WNIOSKI ....................................................................................................... 289
BIBLIOGRAFIA ............................................................................................. 303
1. Publikacje książkowe ......................................................................... 303
2. Publikacje w czasopismach ............................................................... 307
3. Publikacje internetowe ....................................................................... 309
4. Strony internetowe .............................................................................. 311
5. Inne materiały ..................................................................................... 312
INDEKS OSÓB ........................................................................................... 315
INDEKS MIESCOWOŚCI ......................................................................... 323

 

Produkty powiązane

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl