Choć organy kojarzą nam się głównie z kościołem, to geneza tego instrumentu zdecydowanie kościelna nie jest. Pierwsze instrumenty tego typu powstawały w cyrkach rzymskich. Czyli tam, gdzie dźwięk musiał być donośny i ciągły. Po upadku Cesarstwa Rzymskiego na historii organów pojawiają się białe plamy i do końca nie wiadomo, jak wyglądały dalsze losy tego instrumentu. Jedno jest pewne, złożona konstrukcja urządzenia stanowiła o jego wyjątkowości, stąd też organy były popularnym prezentem, którym wzajemnie obdarowywali się królowie. Wówczas wykonywane były ze szlachetnego drewna, kości słoniowej oraz ze złota i ze srebra. Dziś organy kojarzą się głównie z muzyką sakralną, nadal jednak pozostają synonimem luksusu.
ORGANY, instrument muz. z grupy aerofonów klawiszowych, złożony z mechanizmu powietrznego, piszczałek, mechanizmu gry i prospektu. Mechanizm powietrzny tłoczy powietrze do piszczałek; składa się z miechów (obecnie zastępowanych elektr. wentylatorem), zbiorników wiatrowych, utrzymujących stałe ciśnienie powietrza, wiatrownic rozdzielających powietrze do poszczególnych piszczałek, przewodów kanałowych, łączących elementy mechanizmu powietrznego. Piszczałki są zgrupowane w głosy o jednorodnym brzmieniu, których liczba i rodzaj decydują o wielkości organów; barwa brzmienia głosów zależy od kształtu, menzury i materiału piszczałek, a także od ich konstrukcji (piszczałki stroikowe, wargowe). Głosy organowe noszą nazwy instrumentów o pokrewnym brzmieniu (np. flauto, gamba, dulzian) lub inne nazwy umowne (np. vox coelestis, subbas, oktawa). Mechanizm gry obejmuje: stół gry tzw. kontuar, wyposażony w klawiatury (manuały i pedały), przyrządy rejestrowe do włączania głosów (rejestry, zw. też registrami), łączniki (tzw. kopulacje), np. manuałowe, pedałowe, kombinacyjne oraz trakturę (mech., składającą się z zespołu dźwigni, pneumatyczno-rurkową, działającą za pomocą sprężonego powietrza, lub elektr., wykorzystującą działanie elektromagnesów), służącą do przenoszenia impulsów z klawiszy lub przyrządu rejestrowego na wentyle regulujące dopływ powietrza do piszczałek. Prospekt jest obudową organów i decyduje o ich zewn. wyglądzie; kształt i rodzaj prospektu zmieniał się w historii organów; do najpiękniejszych są zaliczane prospekty barok. o monumentalnej architekturze i licznych rzeźbach; współcz. prospekty cechuje prostota i oszczędność elementów dekor., z akcentem na efektowne ustawienie rzędów piszczałek. Wynalazek organów przypisuje się aleksandryjskiemu mechanikowi Ktesibiosowi (III w. p.n.e.); były to organy hydrauliczne, w których ciśnienie powietrza powstawało przez tłoczenie wody z jednego zbiornika do drugiego. Od IV w. znane były już organy z miechami. Szczególny rozwój organów przypada na XVII w.; w XIX i XX w. wprowadzono wiele ulepszeń techn. dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej. Odmianami małych organów, popularnymi zwł. w okresie renesansu, są: pozytyw o piszczałkach wyłącznie wargowych, portatyw, będący przenośnym pozytywem, i regał o piszczałkach wyłącznie stroikowych. W Polsce do najciekawszych organów należą organy m.in.: we Fromborku, Jędrzejowie, Leżajsku, Kamieniu Pomorskim, Kazimierzu, Oliwie, Olkuszu, Świętej Lipce, Jasnej Górze, Licheniu, Toruniu i Łomży.
Historia pozytywu od antyku po klasycyzm - Andrzej Szadejko
Organy - kojarzą się z kościołem, a wywodzą z... cyrku
Organy - kojarzą się z kościołem, a wywodzą z... cyrku - video
Akompaniamenty organowe do pieśni na Adwent i Boże Narodzenie - Krzysztof Grzeszczak
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Pieśni Kościelne w opracowaniu na organy - Olexiy Suslov, Jacek Wandycz
Tytuł: Pieśni Kościelne w opracowaniu na organy
Autor: Olexiy Suslov, Jacek Wandycz
Wydawnictwo: ABsonic
Format: 48 str. A4, miękka oprawa.
Temat: pieśni kościelne, nuty dla organistów
Język: polski
ISBN: 9788364918636
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 14 dni
Pięć utworów na instrumenty klawiszowe - Adam Tański
Dostępność: produkt u wykonawcy (autora)
Wysyłka w: 5 dni
Preludia chorałowe na organy tom I - Franciszek Wesołowski
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Preludia chorałowe na organy tom I - Julian Gembalski
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Preludia chorałowe na organy tom I na Adwent - Krzysztof Grzeszczak
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Preludia chorałowe na organy tom II - Franciszek Wesołowski
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Preludia chorałowe na organy tom II - Julian Gembalski
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Preludia chorałowe na organy tom II na Boże Narodzenie - Krzysztof Grzeszczak
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Preludia chorałowe na organy tom III na Wielki Post i Wielkanoc - Krzysztof Grzeszczak
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Preludia chorałowe na organy tom IV Eucharystyczne i do Serca Jezusowego - Krzysztof Grzeszczak
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Preludia chorałowe na organy tom V ku czci Najświętszej Maryi Panny - Krzysztof Grzeszczak
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Preludia chorałowe na organy tom VI Przygodne i Hymny - Krzysztof Grzeszczak
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Preludia i fugi na organy (Preludium i fuga a-moll, Toccata i fuga d-moll) - Johann Sebastian Bach
Preludium i fuga a-moll oraz Toccata i fuga d-moll Jana Sebastiana Bacha to dwa wielkie utwory, które stanowią wyzwanie wszystkich organistów. Nuty dla zaawansowanych.
Tytuł: Preludia i fugi - Preludium i fuga a-moll, Preludium i fuga d-moll
Autor: Jan Sebastian Bach
Stopień trudności: dla zaawansowanych
Instrument: organy
Wydawnictwo: Hejnał
Format: 34 strony, A4, oprawa miękka
Język wydania: polski
ISBN: 9790801501745
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Przygrywki do pieśni adwentowych w stylu barokowym - Mateusz Peciak
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Przygrywki do pieśni eucharystycznych w stylu barokowym - Mateusz Peciak
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni
Przygrywki do pieśni wielkopostnych w stylu barokowym - Mateusz Peciak
Dostępność: produkt u dostawcy
Wysyłka w: 10 dni