Producenci

Hip-hop w Polsce - Miłosz Miszczyński (ebook)

Dostępność: produkt cyfrowy (e-book) na stronie dostawcy
Cena: 12,00 zł 12.00
ilość szt.

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Ocena: 0
Kod produktu: e_20qy
Pin It

Opis

KUP TERAZ!

W niniejszej publikacji ukazano znaczenie kultury hip-hopowej dla kultury popularnej w Polsce oraz opisano reguły i konteksty hip-hopu oraz sposoby ich badania naukowego. Autorzy, reprezentujący różne dyscypliny naukowe (socjologia, antropologia kulturowa, językoznawstwo, literaturoznawstwo) podejmują się interpretacji wybranych fragmentów kultury hip-hopowej, używając specyficznych dla swoich dyscyplin aparatów teoretycznych i metodologicznych. Publikacja daje tym samym różnorodny obraz zjawiska, które od połowy lat 90. XX wieku ugruntowuje swoją rolę w polskiej kulturze. Większość tekstów w tym tomie powstała przy intensywnej współpracy ze środowiskiem hip-hopowym, przy czym sami artyści stanowili nie tylko przedmiot badań, ale także występowali jako eksperci, krytycy czy doradcy. Odpowiedź na pytanie o zakres wpływu hip-hopu na język czy kulturę popularną i o to, jakie funkcje spełnia on w konstrukcji współczesnej tożsamości, redaktor tomu pozostawia otwarte, zachęcając przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych do dalszych badań. Nie ulega wątpliwości, że mamy w tym wypadku do czynienia z pracą interdyscyplinarną, przełamującą ograniczenia (ale także dobrodziejstwa) funkcjonowania w ramach pojedynczej dyscypliny. Sąsiadują ze sobą ujęcia socjologiczne, kulturoznawcze, filologiczne, etnografizujące i politologizujące. Wielość perspektyw to z pewnością walor tej książki. Połączenie rzetelnego warsztatu naukowego z autentyczną fascynacją zaowocowało w rezultacie tym, że "Hip-hop w Polsce" jawi się jako pierwsza, tak przemyślana, konsekwentna, wielopoziomowa akademicka praca poświęcona tytułowemu zjawisku. Jest to praca prezentująca wysokie walory merytoryczne, przynosząca wiele oryginalnych ujęć i wyników samodzielnych badań. Wypełnia dotkliwą lukę nie tylko na rynku książki naukowej, ale także lukę w rozpowszechnionym myśleniu o hip-hopie. Powinna znaleźć czytelników wśród studentów kierunków humanistycznych i społecznych, ale także w środowiskach fanów hip-hopu a tych, jak wskazuje praca, nie tylko jest bardzo wielu, ale i są oni na odbiór takiej książki przygotowani. Dr hab. Waldemar Kuligowski, prof. UAM, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej

 

Spis treści


Wstęp: Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej (Miłosz Miszczyński) 7

I. Reguły kultury hip-hopowej 19
1. Pętle, sample i podbicia: techniki kompozycji i struktura utworu hip-hopowego (Tomasz Kukołowicz) . . . . . . . . . 21
2. Obelga jako rytuał w rap bitwie (Sabina Deditius) 39
3. Disowanie: socjologiczna analiza konfliktów w hip-hopie (Krzysztof Krakowski) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
4. Buty Nike w służbie tożsamości: marki w polskim hip-hopie (Miłosz Miszczyński, Przemysław Tomaszewski) . . . . . . . . . 84

II. Konteksty kultury hip-hopowej . . . . . . . . . . . 103
5. Rap jako rodzaj współczesnej melorecytacji (Arkadiusz S. Mastalski) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
6. Rapowe teologie: poszukiwania sacrum w polskim hip-hopie (Ewa Drygalska) . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
7. „Dziś w moim mieście”. Społeczna i polityczna przestrzeń codzienna w hip-hopie (Karol Kurnicki) . . . . . . . . . . . 144
8. Seks i kapitalizm. Polski przypadek kultury hip-hopowej (Justyna Struzik) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165

III. Badania nad hip-hopem 181
9. O kierunkach w polskich badaniach literaturoznawczych nad hip-hopem (Stanisław Wójtowicz) . . . . . . . . . . . . 183
10. Hip-hop jako przedmiot badań: przegląd inspiracji teoretycznych i metodologicznych (Miłosz Miszczyński) . . . . 199
Indeks 211
Autorzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl