Spis treści
O autorze (15)
Podziękowania od autora (17)
Słowo wstępne (19)
Wprowadzenie (21)
- O książce (21)
- Nie aż tak bardzo naiwne założenia (22)
- Konwencje użyte w tej książce (22)
- Jak podzielona jest książka (23)
- Część I: Chcę być gwiazdą rock and rolla (23)
- Część II: Podstawowe techniki gry (23)
- Część III: Zaawansowane techniki, które zrobią z Ciebie prawdziwego rockmana (24)
- Część IV: Różne style rocka (24)
- Część V: W poszukiwaniu idealnego brzmienia (24)
- Część VI: Dekalogi (24)
- Dodatek (24)
- Ikony wykorzystane w książce (25)
- Co dalej (25)
Część I: Chcę być gwiazdą rock and rolla (27)
Rozdział 1: To tylko gitara rockowa... ale tego właśnie chcę! (29)
- Różnice między gitarą rockową i akustyczną - to nie tylko głośność (30)
- Tembr, czyli cechy brzmienia (30)
- Sygnał (31)
- Przesterowanie i wybrzmienie (32)
- No i głośność (32)
- Przykłady do słuchania (33)
- Poznawanie podstaw: Trio Mocy (34)
- Gitara elektryczna (34)
- Wzmacniacz (38)
- Efekty (39)
- Zrozumieć, jak działa gitara elektryczna (40)
- Drgania strun i wysokość dźwięku (41)
- Naciąg kontra długość (41)
- Twoje ręce (42)
- Przetworniki i wzmocnienie (42)
- Dodatki do Twojej gitary (43)
- Kostki (piórka) (43)
- Paski (44)
- Kable (44)
- Tunery (44)
Rozdział 2: Weź ją w ramiona (45)
- Najpierw musisz ją chwycić (45)
- Pozycja siedząca (46)
- Pozycja stojąca (46)
- Pozycja lewej ręki (47)
- Przyciskanie progów (48)
- Wkrocz do akcji (48)
- Pozycja prawej ręki (49)
- Gra za pomocą piórka (50)
- Gra za pomocą palców (51)
- Ważny jest właściwy strój: tuner elektroniczny (51)
- Co to właściwie jest? (51)
- Jak to działa? (52)
- Podstawy zapisu dźwięków, które nie zrobią Ci krzywdy (52)
- Czytanie diagramu akordu (53)
- Czytanie rytmicznych slashów (54)
- Czytanie tabulatury (55)
- Tworzenie muzyki, czyli jak zagrać akord (55)
- Palcowanie akordów (55)
- Uderzanie akordu (56)
Rozdział 3: Jej druga połówka - wzmacniacz (57)
- Jak działa wzmacniacz (58)
- Ścieżka sygnału (58)
- Przedwzmacniacz (59)
- Regulacja barwy (59)
- Efekty (60)
- Wzmacniacz mocy (61)
- Krótka wycieczka po wnętrzu wzmacniacza (61)
- Obudowa: wszystko na swoim miejscu (61)
- Panel sterowania: przejmij kontrolę (62)
- Wejścia poszczególnych kanałów (62)
- Gałki przedwzmacniacza i wzmacniacza mocy (63)
- Gałki barwy (64)
- Wbudowane efekty (65)
- Zawsze możesz wybrać inne wyjście (66)
- Speaker out (67)
- Wyjście słuchawkowe (67)
- Direct out (67)
- Pętla efektów (67)
- Wejście liniowe (68)
- Różne inne "otwory" (68)
- Ostatnie ogniwo: głośnik (69)
- Podłączenie i włączenie (69)
- Przede wszystkim bezpieczeństwo (69)
- Włączanie i wyłączanie w sześciu krokach (70)
- Pierwsze dźwięki (71)
- Ustawianie gałek (71)
- Przełączanie kanałów (73)
- Co zrobić, gdy nie masz wzmacniacza (73)
- Podłączenie gitary do zestawu stereo lub "boomboksa" (74)
- Podłączenie do wzmacniacza słuchawkowego (75)
- Teraz to już nie jest czarna magia (75)
Część II: Podstawowe techniki gry (77)
Rozdział 4: Coś dla lewej ręki: akordy (79)
- Bez akordów się nie obędzie (79)
- Zacznij od otwartych akordów (80)
- Włącz do gry power chordy (80)
- Ruchome power chordy (82)
- Power w praktyce (83)
- Wejdź w barowy nastrój (84)
- Jak się uporać z akordami barowymi (84)
- Akordy barowe oparte na E (85)
- Przemieszczanie akordu E wzdłuż gryfu (86)
- Inne rodzaje akordu E: molowe, septymowe, molowe septymowe i zawieszone (86)
- Akordy barowe oparte na A (88)
- Przemieszczanie akordu A (89)
- Inne rodzaje akordu A: molowe, septymowe, molowe septymowe, zawieszone i durowe septymowe (89)
Rozdział 5: W prawo patrz: techniki rytmiczne prawej ręki (91)
- Uderzanie w struny (91)
- Uderzenia w dół (92)
- Uderzenia w górę (93)
- Łączenie uderzeń w górę i uderzeń w dół (93)
- Łączenie pojedynczych dźwięków i akordów (96)
- Technika grania dźwięków basowych z akordami (97)
- Bum-czik (97)
- Zmienna linia basu (98)
- Zakłócenia rytmu: uderzenia synkopowane (99)
- Odczytywanie synkopy: kropki i łuki legato (99)
- Granie synkopowanych schematów rytmicznych (99)
- Daj lewej ręce chwilę przerwy (101)
- Tłumienie strun lewą ręką (101)
- Sugerowanie synkopowania (102)
- Wróćmy do prawej ręki (102)
- Tłumienie strun prawą ręką (102)
- Przełam schemat gry akordowej: zmiany palcowania lewej ręki w trakcie bicia (103)
- Prawa dłoń to nie tylko piórko (104)
- Wprowadzenie do różnych styli gry rytmicznej (106)
- Prosty rytm na cztery (107)
- "Two-beat" (107)
- Rytm szesnastkowy (108)
- Metalowy galop (108)
- Rytm reggae (108)
- Rytm na trzy (109)
Rozdział 6: W świetle reflektorów: wprowadzenie do gitary prowadzącej (111)
- Przejmij prowadzenie (111)
- Jak trzymać piórko? (113)
- Przejdź do ataku (113)
- Uderzanie pojedynczych strun w górę i w dół (113)
- Granie pojedynczych dźwięków (113)
- Technika gry pojedynczych dźwięków (114)
- Naprzemienne piórkowanie (116)
- Granie melodii na różnych strunach (116)
- Skale (116)
- Pasaże (118)
- Łączenie zmian o jeden stopień z pasażowymi przeskokami (119)
- Zacznij od dołu: melodie na niższych dźwiękach (119)
- Droga na szczyt: melodie na wyższych dźwiękach (120)
- Pozycje na gryfie (121)
- Otwarta pozycja (121)
- Wyższe, zamknięte pozycje (121)
- Bliższe spotkanie z riffami na niższych rejestrach (122)
- Czy można to jakoś uprościć: skala pentatoniczna (123)
- Skala pentatoniczna, czyli trzy sposoby grania solówek (124)
- Pentatonika w utworze o tonacji durowej (125)
- Pentatonika w utworze o tonacji molowej (126)
- Pentatonika w utworze o progresji bluesowej (126)
- Improwizowanie (128)
- Nuta końcowa (128)
Rozdział 7: Porywające riffy (131)
- Wejdź w klimat: najprostsze riffy (132)
- Riffy na całych nutach i półnutach (132)
- Riffy na ósemkach i ćwierćnutach (132)
- Riffy szesnastkowe (134)
- Synkopowanie ósemkowe (135)
- Co dwie nuty, to nie jedna: technika double-stop (137)
- Łączenie riffów na pojedynczych nutach z akordami (138)
- Poszukiwanie własnego stylu (140)
Część III: Zaawansowane techniki, które zrobią z Ciebie prawdziwego rockmana (141)
Rozdział 8: Granie w wyższych pozycjach (143)
- Sięgaj wyżej, czyli wędrówka w górę gryfu (143)
- Pierwsze skoki na wyższe progi (144)
- Technika double-stop w górze gryfu (145)
- Skale do gry solowej w zamkniętych pozycjach (146)
- Granie w określonej pozycji (146)
- Jak określić pozycję (146)
- Jak wybrać pozycję (147)
- Stosowanie ruchomych skal pentatonicznych (148)
- Pozycja wyjściowa (148)
- Wyjście z pozycji wyjściowej (148)
- Zejście poniżej pozycji wyjściowej (149)
- Poruszanie się między pozycjami (150)
- W poszukiwaniu pięciu pozycji skali pentatonicznej (151)
- Nie bój się zmian (153)
- Zagrywki podróżnicze (153)
- Z otchłani na szczyt (153)
- Skąd wiedzieć, gdzie zagrać (154)
- Pozycja a tonacja (154)
- Wybór pozycji (156)
- Pięć pozycji w praktyce (156)
Rozdział 9: Ekspresja, czyli jak sprawić, że gitara zacznie "śpiewać" (159)
- "Młotkowanie", czyli hammer-on (160)
- Sztuka podrywania, czyli pull-off (161)
- Slide, czyli ślizgawka (162)
- Podciągnij się w podciąganiu (163)
- Podciąganie i opuszczanie (164)
- Podciąganie wstępne (165)
- Wibrato, które wprawi Cię w drżenie (165)
- Flażolety, czyli muzyczna przyprawa (166)
- Nie wahaj się grać wajchą (167)
- A teraz wszystko naraz (168)
Część IV: Różne style rocka (171)
Rozdział 10: Wczesne lata rock and rolla (173)
- Kluczową sprawą jest właściwy sposób uderzania w struny (174)
- R&B wychodzi na powierzchnię - Bo Diddley (174)
- Kiedy rock poznał teksańskie brzmienie - Buddy Holly (175)
- Doo wop zdobywa rzesze fanów (176)
- I-vi-ii-V: 12/8 (176)
- I-vi-IV-V: zwykłe ósemki (177)
- I-vi-ii-V: rytm mieszany (177)
- Połączenie country z bluesem, czyli rytm rockabilly (179)
- Powstanie rockandrollowego stylu gry na gitarze - Chuck Berry (181)
- Muzyka surfowa (182)
- Nadciąga brytyjska inwazja (184)
- The Beatles "I Saw Her Standing There" (185)
- Melodyjne riffy w stylu The Beatles (186)
- Riffy na wysokich i niskich dźwiękach (187)
Rozdział 11: Złote lata klasycznego rocka (189)
- Trudniejsze riffy i figury rytmiczne (189)
- Motyw rytmiczny oparty na riffie (189)
- Motyw rytmiczny oparty na akordach (190)
- Studiowanie klasycznych mistrzów rocka (192)
- Inwazja brytyjska (192)
- Blues przebija się na powierzchnię (195)
- Rock latynoski - Carlos Santana (200)
- Rock południowy (201)
- Wskrzeszenie dogorywającego bluesa - Stevie Ray Vaughan (204)
- Rock neoklasyczny - Aerosmith (206)
- Połączenie country i rockowego stylu grania gitary prowadzącej - The Eagles (206)
- The Edge nadaje muzyce epicką strukturę (209)
Rozdział 12: Heavy metal (211)
- Pojawienie się metalu (211)
- Riffy Black Sabbath, które rozsadzą Ci czaszkę (212)
- Barokowa eksplozja Ritchiego Blackmore'a (213)
- Era gwiazd, czyli rock stadionowy (214)
- Kiss - makijaże i płonące gitary (214)
- Przyjazne dla radia riffy Bostonu (214)
- Rewolucja dźwiękowa Van Halena (216)
- Hałas barowy Angusa Younga (216)
- Początki inwazji europejskiego metalu (218)
- Upychanie fanów na trybunach, czyli heavy metalowe hity lat osiemdziesiątych (219)
- Metalowy atak Randy'ego Rhoadsa (219)
- Yngwie Malmsteen, szwedzki demon szybkości (219)
- Ciężkie riffy Metalliki (221)
- Z impetem w nowe stulecie (221)
- Szalona szybkość Dimebaga Darrella (222)
- Alice in Chains (222)
- Kornografia (223)
Rozdział 13: Rock progresywny i jazzrock (225)
- Pierwsza fala rocka progresywnego (225)
- Powiedz tak! - Yes i eklektyczna wirtuozeria Steve'a Howe'a (225)
- Upiorne gitary Genesis (227)
- Wycieczki gitarowe Roberta Frippa (228)
- Przestrzenny blues Pink Floyd (229)
- Akustyczny art rock - Emerson, Lake & Palmer (229)
- Unia dwóch styli - progresywny rock łączy się z metalem (231)
- Na scenie z Alexem Lifesonem z Rush (231)
- Piłowanie drewna - riffy Jethro Tull (232)
- Jazzrock trafia na listy przebojów (233)
- Elegancki jazzpop grupy Steely Dan (233)
- Uczuciowy jazz George'a Bensona (234)
- Wyszukany jazzpop Pata Metheny'ego (235)
- Toto Steve'a Lukathera - rockowe monstrum (236)
- Legendy jazzrocka (238)
- Czysta wirtuozeria - John McLaughlin i Al Di Meola (239)
- Jazzowy powrót Jeffa Becka (240)
Część V: W poszukiwaniu idealnego brzmienia (243)
Rozdział 14: W pogoni za sprzętem - jak znaleźć ten wymarzony (245)
- Jak wydobyć z gitary to, czego oczekujesz (245)
- Otaksuj jej ciało, czyli korpus gitary (246)
- Sprawdzanie gryfu i podstrunnicy (247)
- Dostrój się do stroików, mostka i siodełka (249)
- Sprawdzanie przetworników i elektryki (250)
- Jaki rodzaj gitary wybrać? (253)
- Wybór najlepszego wzmacniacza, który ożywi Twoją gitarę (254)
- Konfiguracje wzmacniaczy (255)
- Najważniejsze cechy (256)
- Podsumowanie (257)
Rozdział 15: Dzikie i szalone brzmienia - efekty gitarowe (259)
- Różne grupy efektów (259)
- Wybór typu efektu (260)
- Kostki (260)
- Multiefekty podłogowe (261)
- Efekty montowane w racku (261)
- Wbudowane efekty (261)
- Najważniejsze pojęcia związane z efektami (261)
- Efekty modyfikujące wzmocnienie - overdrive, distortion i fuzz (262)
- Overdrive (263)
- Distortion (263)
- Fuzz (263)
- Podbijanie lub tłumienie, czyli regulacja dynamiki (264)
- Kompresory (264)
- Bramki szumów (265)
- Granie ze słuchu - efekty modyfikujące barwę (266)
- EQ, czyli equalizer (266)
- Filtry (268)
- Panuj nad natężeniem dźwięku, czyli inne efekty modyfikujące głośność (269)
- Pedał głośności (269)
- Tremolo (270)
- Wyraźna zmiana, czyli efekty modulacyjne (270)
- Chorus (270)
- Flanger (271)
- Phase shifter lub phaser (272)
- Rotating speaker lub Leslie (272)
- Pitch shifter i octave divider (273)
- Dajcie mi więcej przestrzeni, czyli czwarty rodzaj efektów (273)
- Delay lub echo (274)
- Reverb (275)
- Projektowanie linii sygnału (276)
- Przenośny organizer, czyli skrzynka na efekty (277)
Rozdział 16: Konserwacja i opiekowanie się gitarą elektryczną (279)
- Niezbędny zestaw narzędzi (280)
- Podstawowe wyposażenie (280)
- Zaawansowane narzędzia (281)
- Wymiana strun (282)
- Wybór właściwych strun (282)
- Ściąganie starych strun (284)
- Zakładanie nowych strun (286)
- Czyszczenie poszczególnych elementów gitary (288)
- Struny (289)
- Korpus, gryf i elementy osprzętu (289)
- Progi (289)
- Układ elektryczny (290)
- Regulacja, czyli co zrobić, żeby Twoja gitara grała jak najlepiej (290)
- Sygnały ostrzegawcze (291)
- Napięcie sprężyn mostkowych (293)
- Rozwiązywanie mniejszych problemów z układem elektrycznym (294)
- Naprawa wzmacniacza i efektów (295)
- Wymiana bezpiecznika (295)
- Czyszczenie i wymiana lamp próżniowych (295)
- Głośniki (295)
- Rozwiązania najczęstszych problemów (296)
- Przechowywanie gitary (297)
Część VI: Dekalogi (299)
Rozdział 17: Dziesięciu gitarzystów rockowych, którzy zmienili historię (301)
- Chuck Berry (301)
- Eric Clapton (302)
- Jimi Hendrix (302)
- Jeff Beck (302)
- Jimmy Page (302)
- Eddie Van Halen (303)
- Stevie Ray Vaughan (303)
- Eric Johnson (303)
- Steve Vai (304)
- Kurt Cobain (304)
Rozdział 18: Dziesięć albumów rockowych, które musisz mieć (305)
- The Beatles, Rubber Soul (1965) (305)
- Jimi Hendrix Experience, Are You Experienced (1967) (306)
- Led Zeppelin, Led Zeppelin II (1969) (306)
- The Who, Who's Next? (1971) (306)
- The Rolling Stones, Exile on Main Street (1972) (306)
- Jeff Beck, Blow by Blow (1975) (307)
- Van Halen, Van Halen (1978) (307)
- Joe Satriani, Surfing with the Alien (1987) (307)
- Metallica, Metallica (The Black Album) (1991) (308)
- Korn, Issues (1999) (308)
Rozdział 19: Dziesięć klasycznych gitar rockowych (309)
- Fender Telecaster (309)
- Gibson Les Paul (310)
- Fender Stratocaster (310)
- Gibson z serii ES (310)
- Gibson Flying V (310)
- Mosrite Ventures Model (311)
- Rickenbacker 360/12 (311)
- Ibanez Iceman (311)
- "Super Strat" (311)
- Paul Reed Smith (312)
Dodatek: Jak korzystać z płyty (313)
- Jak znaleźć właściwą ścieżkę (313)
- Naliczanie (313)
- Aranżacja stereofoniczna (314)
- Ścieżki na płycie (314)
Skorowidz (321)