Spis treści
O autorach (11)
Podziękowania od autorów (13)
Wstęp (15)
- O książce (15)
- Konwencje zastosowane w książce (16)
- Czego nie czytać (17)
- Naiwne założenia (18)
- Jak podzielona jest książka (18)
- Część I: Poznajemy gitarę klasyczną (18)
- Część II: Zaczynamy grać. Podstawy (19)
- Część III: Praca nad techniką gry (19)
- Część IV: Doskonalenie repertuaru na gitarę klasyczną (19)
- Część V: Dekalogi (19)
- Część VI: Dodatki (20)
- Ikony wykorzystane w książce (20)
- Co dalej (21)
- Od polskiego wydawcy (21)
Część I: Poznajemy gitarę klasyczną (23)
Rozdział 1: Gitara akustyczna i jej własna liga (25)
- Gitara klasyczna: jeden termin, dwa znaczenia i nieco historii (26)
- Jak wygląda gitara klasyczna (27)
- Fizyczne różnice między gitarą klasyczną i jej rówieśnicami (30)
- Dalej niż wygląd: Inne unikalne cechy gitary klasycznej (32)
- Pozycja i technika muzyka (33)
- Wiedza muzyczna i umiejętności (34)
Rozdział 2: Przygotowania do gry (37)
- Przyjęcie prawidłowej pozycji (37)
- Jak usiąść (38)
- Oparcie dla gitary: Ułożenie nóg (39)
- Obejmowanie gitary: Wsparcie dla ramienia (40)
- Prawidłowe ułożenie dłoni (41)
- Pierwszy kontakt dłoni ze strunami (43)
- Chwytanie strun: Ułożenie lewej dłoni (44)
- Gotowy do szarpnięcia: Ułożenie prawej dłoni (45)
- Uderzanie strun: Podstawowe techniki prawej ręki (47)
- Strojenie (50)
- Regulowanie napięcia struny w celu podwyższenia lub obniżenia dźwięku (51)
- Strojenie wizualne z użyciem elektronicznego stroika (51)
- Strojenie ze słuchu (52)
Rozdział 3: Jak rozszyfrować zapis nutowy i tabulaturę (57)
- Arkana standardowego zapisu nutowego (57)
- Płótno kompozytora: Pięciolinia, klucz, takty i kreski taktowe (58)
- Wysokość tonu: Raz wyżej, raz niżej (59)
- Długość nut: Jak długo podtrzymywać dźwięk, co określa rytm i tak dalej (61)
- Ekspresja, artykulacja i inne symbole (63)
- Zależności pomiędzy pięciolinią i podstrunnicą (65)
- Urok użyteczności typowo gitarowej notacji (67)
- Oznaczenia palców prawej i lewej dłoni (67)
- Podołać poprzeczkom (68)
- Tabulatura - przydatny dodatek do standardowej notacji (69)
Część II: Zaczynamy grać. Podstawy (71)
Rozdział 4: Tylko jeden dźwięk: Proste melodie (73)
- Ćwiczenie nut na jednej strunie (74)
- Ćwiczenie palców: Struny 1, 2 i 3 (74)
- Praca (głównie) dla kciuka: Struny 4, 5 i 6 (79)
- Gra na trzech strunach (81)
- Zabawa palcami na pierwszych trzech strunach (82)
- Kciuki znów skierowane w stronę niższych strun (84)
- Wycieczka po wszystkich sześciu strunach (85)
- Zakaz używania kciuka! (86)
- Kciuk i pozostałe palce - do dzieła! (87)
- Płynna gra melodyjnych utworów na wszystkich sześciu strunach (88)
Rozdział 5: Walka z dźwiękami akordu: Technika arpeggio (93)
- Granie poszczególnych dźwięków arpeggia: Podstawy (94)
- Struna za struną: Kciuk i palce w gotowości (95)
- Przypisanie palców do poszczególnych strun (95)
- Ruchomy kciuk (96)
- Zróżnicowana praca prawej dłoni (98)
- Zmiana kolejności uderzanych strun (98)
- Przeplatanie kciuka i pozostałych palców (99)
- Dodawanie współbrzmienia do wybranych nut (102)
- Szczypta dźwięku między kciukiem i palcami (102)
- Dwa palce jednocześnie (103)
- Utwory z wykorzystaniem techniki arpeggio (104)
Rozdział 6: Ćwiczenie skali w pierwszej i drugiej pozycji (111)
- Wprowadzenie do skali, zła koniecznego (111)
- Dlaczego granie skali jest ważne (112)
- Nazewnictwo skali: Dodawanie znaków przykluczowych (112)
- Gdzie się zaczynają i kończą: Wstęp do pozycji (116)
- Skale durowe w 1. pozycji (117)
- Jednooktawowa skala C-dur (118)
- Dwuoktawowa skala G-dur (118)
- Dwuoktawowa skala F-dur (119)
- Dwuoktawowa skala E-dur (120)
- Dwuoktawowa skala A?-dur (As-dur) (120)
- Skale molowe w 1. pozycji (121)
- Jednooktawowa skala a-moll (121)
- Dwuoktawowa skala e-moll (122)
- Dwuoktawowa skala f-moll (122)
- Skale w 2. pozycji (123)
- Skala D-dur w 2. pozycji z wykorzystaniem pustych strun (123)
- Skala D-dur w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun (124)
- Skala G-dur w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun (125)
- Skala b-moll w 2. pozycji bez wykorzystania pustych strun (125)
- Wykorzystanie skali w prostych utworach (126)
Rozdział 7: Odkrywanie faktur muzycznych (131)
- Koordynacja muzyki kontrapunktowej: Warstwy melodyczne (132)
- Rytmiczna gra dwóch zsynchronizowanych melodii (132)
- Przeciwne siły: Rozdzielenie rytmu kciuka i pozostałych palców (134)
- "Zagęszczanie" wyższej melodii za pomocą współbrzmienia (135)
- Melodia z akompaniamentem: Jak wykorzystać wszystkie palce (136)
- Jak dopasować rytm akompaniamentu i melodii (136)
- Kreatywne pójście za ciosem: Dwie części, dwa rytmy (137)
- Proste utwory o różnych fakturach muzycznych (138)
Część III: Praca nad techniką gry (145)
Rozdział 8: Palce płasko na strunach: Chwyty barre (147)
- Jak grać chwyty barowe (147)
- Uproszczony chwyt barowy (148)
- Pełny chwyt barowy (149)
- Ćwiczenie chwytów barowych w kontekście muzycznym (149)
- Uproszczony chwyt barowy (150)
- Pełny chwyt barowy (150)
- Utwory z wykorzystaniem chwytów barre (152)
Rozdział 9: Płynne brzmienie: Technika legato i tryle (155)
- Łączenie dźwięków za pomocą techniki legato (155)
- Techniki hammer-on i pull-off: Tajniki legato (156)
- Legato w kontekście dłuższej frazy muzycznej (159)
- "Migotliwy" dźwięk: Tryle (161)
- Osobne granie tryli (161)
- Tryle w kontekście (162)
- Utwory z wykorzystaniem techniki legato i tryli (163)
Rozdział 10: Ubarwianie brzmienia: Techniki wydobywania dźwięku (167)
- Tworzenie dźwięków przypominających dzwony: Flażolety (167)
- Granie flażoletów (168)
- Ćwiczenie flażoletów w kontekście (169)
- Urozmaicanie brzmienia za pomocą vibrato (170)
- Granie vibrato (170)
- Ćwiczenie techniki vibrato w kontekście (171)
- Rozjaśnianie i przyciemnianie brzmienia: Zmiana barwy dźwięku (172)
- Wprowadzanie zmian brzmienia (172)
- Ćwiczenie zmian barwy dźwięku w kontekście (174)
- Tremolo: Gitarowy karabin maszynowy (175)
- Gra tremolo (175)
- Ćwiczenie techniki tremolo w kontekście (176)
- Utwory z wykorzystaniem technik wydobywania dźwięku (178)
Rozdział 11: Na muzycznej drabinie: Powyżej drugiej pozycji (181)
- Wprowadzenie do skali i ćwiczeń w tym rozdziale (181)
- Poznajemy wyższe pozycje (182)
- Pogłębianie umiejętności poprzez urozmaicanie ćwiczeń (183)
- Skale w 5. pozycji (184)
- Skala F-dur (184)
- Skala B?-dur (185)
- Skala d-moll (187)
- Skale w 9. pozycji (187)
- Skala A-dur (187)
- Skala D-dur (188)
- Skala f?-moll (189)
- Skale wymagające zmiany pozycji (189)
- Skala E-dur z jedną zmianą pozycji (190)
- Skala A?-dur z dwiema zmianami pozycji (191)
- Skala c?-moll z jedną zmianą pozycji (191)
- Skala g?-moll z dwiema zmianami pozycji (191)
- Granie utworów z wykorzystaniem skali w górnych partiach gryfu (193)
Rozdział 12: Łączenie arpeggiów i melodii (197)
- Łączenie arpeggiów i melodii w kontekście (197)
- Wycieczka po nizinach: Melodia basowa (198)
- Melodia basowa w obrębie arpeggia (199)
- Uwypuklanie melodii basowej: Ćwiczenie (200)
- Wycieczka po wyżynach: Melodia wiolinowa (201)
- Melodia wiolinowa w obrębie arpeggia (202)
- Uwypuklanie melodii wiolinowej: Ćwiczenie (203)
- Pomieszane melodie: Naprzemienna praca kciuka i pozostałych palców (204)
- Zmienna melodia wiolinowo-basowa w obrębie arpeggia (204)
- Uwypuklanie zmiennej melodii: Ćwiczenie (205)
- Utwory z wykorzystaniem połączeń arpeggiów i melodii (207)
Rozdział 13: Łączenie różnych technik gry lewą dłonią w wyższych pozycjach (217)
- Nakładające się melodie i poprzeczki w wyższych pozycjach: Kontrapunkt (217)
- Łączenie melodii i akompaniamentu z poprzeczkami i techniką legato w wyższych pozycjach (219)
- Utwory z wykorzystaniem różnych technik pracy lewej dłoni w wyższych pozycjach (221)
Część IV: Doskonalenie repertuaru na gitarę klasyczną (227)
Rozdział 14: Utwory mistrzów gitary (229)
- Poznajemy wielkich kompozytorów muzyki gitarowej (229)
- Muzyka hiszpańskich kompozytorów (230)
- Pierwszy kontakt z Sorem (230)
- Oko w oko z Tárregą (232)
- Muzyka włoskich kompozytorów (234)
- W parze z Giulianim (234)
- Bliżej Carcassiego (235)
- Utwory wszystkich wielkich kompozytorów muzyki gitarowej (237)
Rozdział 15: Początki muzyki gitarowej: Renesans i barok (247)
- Przegląd stylów (247)
- Renesans (248)
- Epoka baroku (248)
- Kompozytorzy renesansu (249)
- Tradycyjne melodie z XVI wieku nieznanego autorstwa (250)
- John Dowland i inni wielcy lutniści (250)
- Kompozytorzy baroku (252)
- Zacznij od Bacha (252)
- Ramię w ramię z Haendlem (254)
- Utwory z epok renesansu i baroku (256)
Rozdział 16: Gitara dojrzewa: Klasycyzm, romantyzm i modernizm (263)
- Era klasycyzmu: Muza Mozarta (264)
- Oko w oko z Beethovenem, beznadziejnym przypadkiem romantyka (265)
- Romantyk na opak: Brahms (267)
- Świat marzeń Debussy'ego: Nowoczesne oblicze muzyki (269)
- Utwory z epok klasycyzmu, romantyzmu i modernizmu (272)
Część V: Dekalogi (281)
Rozdział 17: Dziesięciu (mniej więcej) gitarzystów, których powinieneś znać (283)
- Andrés Segovia (1893 - 1987) (283)
- Julian Bream (ur. 1933) (284)
- Oscar Ghiglia (ur. 1938) (284)
- John Williams (ur. 1941) (285)
- Pepe Romero (ur. 1944) i Angel Romero (ur. 1946) (285)
- Christopher Parkening (ur. 1947) (285)
- David Starobin (ur. 1951) (286)
- Manuel Barrueco (ur. 1952) (286)
- Eliot Fisk (ur. 1954) (286)
- Benjamin Verdery (ur. 1955) (287)
- Sharon Isbin (ur. 1956) (287)
Rozdział 18: Dziesięć rzeczy, o których warto pamiętać, kupując gitarę (289)
- Jeśli nie wiesz na sto procent, czego szukasz, postaw na pobliski sklep muzyczny (289)
- Weź ze sobą znajomego (290)
- Z góry ustal przedział cenowy (290)
- Kwestie materialne (290)
- Oceń konstrukcję i wykończenie gitary (291)
- Sprawdź, jak gitara leży w dłoniach (292)
- Sprawdź intonację (292)
- Wsłuchaj się w brzmienie (293)
- Oceń walory estetyczne (293)
- Określ potencjał gitary (293)
Część VI: Dodatki (295)
Dodatek A: Podstawowe zasady utrzymywania i konserwacji gitary (297)
- Jak zapewnić gitarze dogodne warunki (297)
- Temperatura (298)
- Wilgotność (298)
- Ochrona gitary w domu i w drodze (298)
- Utrzymywanie gitary w czystości (299)
- Wymiana strun w gitarze klasycznej (300)
- Krok pierwszy: Usuwanie starej struny (301)
- Krok drugi: Wiązanie struny przy mostku (301)
- Krok trzeci: Mocowanie struny na kołeczku (302)
- Drobne naprawy (304)
Dodatek B: Jak korzystać z płyty (305)
- Tekst a płyta (305)
- Słuchanie płyty (306)
- Korzystanie z płyty: Microsoft Windows (307)
- Korzystanie z płyty: Mac OS (307)
- Utwory zawarte na płycie (307)
Skorowidz (313)